Answered step by step
Verified Expert Solution
Link Copied!

Question

1 Approved Answer

A. RINGKASAN KES Situasi di sebuah restoran, pelayan mengambil pesanan di meja pelanggan, dan kemudian memasukkannya maklumat pesanan melalui salah satu daripada enam terminal yang

A. RINGKASAN KES Situasi di sebuah restoran, pelayan mengambil pesanan di meja pelanggan, dan kemudian memasukkannya maklumat pesanan melalui salah satu daripada enam terminal yang terletak di ruang makan restoran berkenaan. Maklumat pesanan dicetak  mengikut bahagian penyediaan menu yang bersesuaian. Iaitu jika item sejuk seperti salad di bahagian sejuk, jika sandwic di bahagian item panas, atau bahagian bar jika ia adalah minuman. Senarai daftar pelanggan (bil) makanan yang dipesan dan harga masing-masing dihasilkan secara automatik. Sistem pesanan ini menghapuskan sistem tiga salinan karbon yang lama, serta tugas pelayan yang perlu menulis secara manual.   Jika bahagian dapur kehabisan bahan makanan, tukang masak akan  menghantar mesej 'kehabisan stok', yang akan dipaparkan di terminal ruang  makan apabila pelayan cuba untuk memesan item itu. Ini memberi para  pelayan maklum balas yang lebih cepat, membolehkan mereka memberikan  perkhidmatan yang lebih baik kepada para pelanggan. Sistem ini boleh  membantu lain-lain sistem pengurusan bagi merancang dan mengawal  operasi perniagaan di restoran ini.   Sistem ini menyediakan maklumat 'up-to-the-minute' pada item makanan  yang dipesan dan memberikan peratusan yang menunjukkan jualan setiap  item berbanding jumlah jualan. Ini membantu pelan pengurusan menu  mengikut citarasa pelanggan. Sistem ini juga membandingkan jumlah jualan  mingguan berbanding kos makanan, yang membolehkan perancangan untuk  kawalan kos yang lebih ketat.  

Di samping itu, apabila suatu pesanan dibatalkan, sebab-sebab pembatalan itu direkodkan. Ini boleh membantu pihak pengurusan dalam membuat keputusan. Terutamanya jika pembatalan dengan pesanan makanan dan perkidmatan dibuat secara konsisten. Penerimaan sistem ini oleh pelanggan adalah sangat baik sejak pelanggan dan pelayan terlibat dalam proses pemilihan pesanan menu oleh pelanggan restoran. Akhir sekali, semua pelanggan yang terlibat diminta untuk memberikan maklum balas dan idea mereka mengenai pelbagai sistem yang ada sebelum sistem ini diaplikasikan di restoran berkenaan.

SOALAN 1

1.Apa yang akan menjadikan sistem pengurusan maklumat (MIS) lebih lengkap daripada melakukan pemprosesan transaksi?(KAITKAN MIS DENGAN SITUASI)

2.1.Terangkan kesan kemungkinan yang menjadikan sistem ini lebih formal untuk pelanggan dan pengurusan syarikat.

(KAITKAN MIS DENGAN SITUASI)

maaf, saya tak faham 2 soalan ni. boleh tolong terangkan ?

Step by Step Solution

There are 3 Steps involved in it

Step: 1

blur-text-image

Get Instant Access to Expert-Tailored Solutions

See step-by-step solutions with expert insights and AI powered tools for academic success

Step: 2

blur-text-image

Step: 3

blur-text-image

Ace Your Homework with AI

Get the answers you need in no time with our AI-driven, step-by-step assistance

Get Started

Recommended Textbook for

Information Technology Project Management

Authors: Kathy Schwalbe

6th Edition

978-111122175, 1133172393, 9780324786927, 1111221758, 9781133172390, 324786921, 978-1133153726

More Books

Students also viewed these General Management questions