Answered step by step
Verified Expert Solution
Link Copied!

Question

1 Approved Answer

Jumlah permintaan barang dagangan oleh pelanggan kadangkala akan berubah akibat daripada faktor jualan bermusim, ketidaktetuan jualan dan juga ramalan jualan yang kurang tepat. Selain itu,

  1. Jumlah permintaan barang dagangan oleh pelanggan kadangkala akan berubah akibat daripada faktor jualan bermusim, ketidaktetuan jualan dan juga ramalan jualan yang kurang tepat. Selain itu, faktor-faktor lain seperti kelewatan pegangkutan, isu dalaman syarikat di antara pihak pengurusan dan pekerja serta bencana alam seperti krisis wabak Covid-19 yang dihadapi oleh negara kini juga menyebabkan berlakunya perubahan mendadak dalam jumlah permintaan kebanyakan barang dagangan di pasaran . Dalam masa yang sama, hal ini berkemungkinan akan turut menyumbang kepada berlakunya kekurangan dalam stok barangan tertentu akibat berlakunya perubahan dalam jumlah permintaan.

Oleh itu, sebagai seorang pengurus kewangan, apakah strategi yang akan anda gunakan untuk meminimakan risiko yang dihadapi oleh syarikat akibat ketidaktentuan jumlah permintaan oleh pelanggan? Selain itu, apakah kesan yang perlu anda pertimbangkan sekiranya anda ingin melaksanakan strategi tersebut?

(15 markah)

  1. Daripada perspektif kewangan, huraikan kesan langsung dan tidak langsung yang anda alami sejak penularan Covid-19 bermula pada akhir tahun 2019. Sekiranya anda bekerja dengan memperolehi gaji bulanan, huraikan kesannya terhadap kedudukan kewangan anda daripada sudut individu dan juga keluarga. Tetapi jika anda bekerja sendiri atau mengusahakan perniagaan, huraikan implikasinya ke atas kedudukan kewangan dan kecairan perniagaan anda serta kestabilannya dalam jangka masa panjang kesan daripada penularan wabak Covid-19 dan juga pelaksanaan PKP.

(20 markah)

  1. Pada pandangan anda, bagaimanakah keadaan ekonomi Malaysia dan keadaan sosio ekonomi rakyat Malaysia selepas tahun 2021 berakhir?

Step by Step Solution

There are 3 Steps involved in it

Step: 1

blur-text-image

Get Instant Access to Expert-Tailored Solutions

See step-by-step solutions with expert insights and AI powered tools for academic success

Step: 2

blur-text-image

Step: 3

blur-text-image

Ace Your Homework with AI

Get the answers you need in no time with our AI-driven, step-by-step assistance

Get Started

Recommended Textbook for

International Trade Finance

Authors: Indian Institute Of Banking & Finance

1st Edition

9386394723, 978-9386394729

More Books

Students also viewed these Finance questions

Question

Explain the factors influencing wage and salary administration.

Answered: 1 week ago

Question

Examine various types of executive compensation plans.

Answered: 1 week ago

Question

1. What is the meaning and definition of banks ?

Answered: 1 week ago

Question

a valuing of personal and psychological privacy;

Answered: 1 week ago