Answered step by step
Verified Expert Solution
Link Copied!

Question

1 Approved Answer

Milton Friedman, pemimpin Monetarisme telah mencadangkan beberapa hujah pentingmengenai pelaksanaan Dasar Monetari. Hujah-hujah tersebut disenaraikan sebagai: Cadangan 1: Dasar Monetari mempunyai kesan jangka pendek yang

Milton Friedman, pemimpin Monetarisme telah mencadangkan beberapa hujah pentingmengenai pelaksanaan Dasar Monetari. Hujah-hujah tersebut disenaraikan sebagai:

Cadangan 1: Dasar Monetari mempunyai kesan jangka pendek yang kuat ke atas ekonomi sebenar. Walau bagaimanapun, dalam jangka panjang, perubahan dalam bekalan wang mempunyai kesan utama pada tahap harga.

Cadangan 2: Walaupun kesan jangka pendek wang yang kuat ke atas ekonomi, terdapat sedikit skop untuk menggunakan Dasar Monetari secara aktif untuk mencuba melancarkan kitaran perniagaan.

Cadangan 3: Walaupun ada skop untuk menggunakan Dasar Monetari untuk melancarkan kitaran perniagaan, Bank Negara (Rizab Persekutuan) tidak dapat diandalkan untuk melakukannya dengan berkesan.

Cadangan 4: Bank Pusat (Rizab Persekutuan) harus memilih agregat monetari tertentu (seperti M1 atau M2) dan komitmennya untuk menjadikan agregat itu berkembang pada kadar peratusan tetap, tahun dan tahun.

Ahli ekonomi Keynesian memberi maklum balas kepada cadangan di atas dengan pernyataan ini:

"Dasar kewangan yang telah dilaksanakan masa lalu menunjukkan hasil yang kurang baik. Namun bila masa berlalu kita dapat mempelajari banyak tentang ekonomi dan pelaksanaan dasar bertambah baik Walau bagaimanapun, sebagai masa berlalu, kita belajar lebih banyak tentang ekonomi dan penggunaan dasar menjadi lebih baik. Pelaksanaan peraturan yang rigid dan menggunakan dasar aktivis pada permulaan menampakkan kebodohan. Kami hanya perlu mempercayai proses demokrasi untuk memastikan bahawa pembuat dasar akan mengambil tindakan yang sebahagian besarnya adalah pilihan terbaik negara."

Berdasarkan perdebatan di atas, bincang tentang pelaksanaan Dasar Monetari sama

ada ia perlu dijalankan mengikut peraturan atau mengikut budi bicara.

Step by Step Solution

There are 3 Steps involved in it

Step: 1

blur-text-image

Get Instant Access to Expert-Tailored Solutions

See step-by-step solutions with expert insights and AI powered tools for academic success

Step: 2

blur-text-image

Step: 3

blur-text-image

Ace Your Homework with AI

Get the answers you need in no time with our AI-driven, step-by-step assistance

Get Started

Recommended Textbook for

Accounting Principles A Business Perspective Financial Accounting Chapter 1-8

Authors: James Edwards, Roger Hermanson, Bill Buxton

1st Edition

1461088186, 978-1461088189

More Books

Students also viewed these Economics questions

Question

=+9 Explain differences in customer-level costs across customers

Answered: 1 week ago