Answered step by step
Verified Expert Solution
Link Copied!

Question

1 Approved Answer

SOALAN 3 Salon Ikal Mayang mengeluarkan dua jenis keluaran, iaitu Syampu Kering dan Syampu Normal, yang digunakan untuk sejenis perkhidmatan rawatan rambut yang ditawarkannya. Kos

SOALAN 3
Salon Ikal Mayang mengeluarkan dua jenis keluaran, iaitu Syampu Kering dan Syampu Normal, yang digunakan untuk sejenis perkhidmatan rawatan rambut yang ditawarkannya. Kos bahan langsung bagi produk Syampu Kering ialah RM60 seunit (botol), manakala bagi produk Syampu Normal ialah RM90 seunit (botol). Kos buruh langsung seunit bagi kedua-duanya ialah RM20, kos overhed berubah seunit ialah RM5 dan kos overhed tetap seunit ialah RM22.
Kos overhed tetap dikira seperti berikut:
\table[[Gaji penyelia,RM30,000],[Susut nilai peralatan,5,000],[Sewa kemudahan kilang,20,000]]
Overhed dicaj atas asas jam buruh langsung. Kadar di atas dikira menggunakan sejumlah 5,500 jam buruh langsung.
Sebuah syarikat perkilangan telah menawarkan untuk membekalkan syampu-syampu yang sama kepada Salon Ikal Mayang. Harga yang ditawarkan untuk Syampu Kering ialah RM100 seunit manakala untuk Syampu Normal ialah RM132 seunit. Walau bagaimanapun, syarat utama harga tawaran tersebut adalah tertakluk kepada pembekalan kedua-dua jenis syampu secara serentak. Dalam lain perkataan, jika Saloon Ikal Mayang menerima tawaran Syampu Kering, ia juga terpaksa membeli Syampu Normal tersebut.
Jika tawaran diterima, peralatan yang digunakan akan disarakan dan tiada nilai sisa. Kemudahan perkilangan pula akan ditutup. Salon Ikal Mayang memerlukan sejumlah 1,500 botol Syampu Kering dan 1,000 botol Syampu Normal setahun untuk digunakan dalam perkhidmatan yang ditawarkannya.
Dikehendaki:
a) Tentukan samada Salon Ikal Mayang patut membuat sendiri ataupun membeli dari luar keduadua produknya? Berapakah penjimatan yang diperolehi hasil dari keputusan yang dipilih?
b) Bincangkan lima (5) faktor kualitatif yang harus diambilkira di dalam keputusan di atas.
image text in transcribed

Step by Step Solution

There are 3 Steps involved in it

Step: 1

blur-text-image

Get Instant Access with AI-Powered Solutions

See step-by-step solutions with expert insights and AI powered tools for academic success

Step: 2

blur-text-image

Step: 3

blur-text-image

Ace Your Homework with AI

Get the answers you need in no time with our AI-driven, step-by-step assistance

Get Started

Students also viewed these Accounting questions